فضیلت ماه مبارک رمضان

درسته ذکر تمام فضائل ماه مبارک رمضان بسیار زیاد است؛ ولی پرداختن و ذکر برخی از فضائل آن خالی از لطف نیست.

رمضان در لغت از «رمضاء» به معنای شدت حرارت گرفته شده و به معنای سوزانیدن می باشد.چون در این ماه گناهان انسان بخشیده می شود، به این ماه مبارک رمضان گفته اند. تمام کتب بزرگ آسمانی مانند: قرآن کریم، تورات، انجیل، زبور، صحف در این ماه نازل شده است.

پیامبر اکرم(ص) می فرماید: «ماه رجب ماه خدا و ماه شعبان ماه من و ماه رمضان، ماه امت من است، هر کس همه این ماه را روزه بگیرد بر خدا واجب است که همه گناهانش را ببخشد، بقیه عمرش را تضمین کند و او را از تشنگی و عطش دردناک روز قیامت امان دهد ».

تقویت تقوا، پرهیزگاری و اخلاص

امام صادق(ع) می فرماید خداوند متعال فرموده»:  روزه از من است و پاداش آن را من می دهم. «

جلوگیری از عذاب های دنیوی و اخروی

امام علی(ع) می فرماید»: روزه روده را باریک می کند گوشت را می ریزد و از گرمای سوزان دوزخ دور میگرداند. «

آرامش روح و جسم

روزه داری روح و روان و قلب و دل و نیز جسم را آرامش داده و باعث سلامتی روح و تندرستی جسم می شود.

مساوات بین غنی و فقیر

انسان روزه دار در هنگام گرسنگی و تشنگی، فقرا و بینوایان را یاد می کند و در نتیجه به کمک آن ها می شتابد. حضرت امام حسن عسگری(ع) درباره علت وجوب روزه می فرماید»: تا توانگر درد گرسنگی را بچشد و در نتیجه به نیازمند کمک کند «.

وجود شب قدر در این ماه

شب قدر از شب هایی که برتر از هزار ماه است و فرشتگان در این شب به اذن خدا فرود می آیند و جمیع مقدرات بندگان را در طول سال تعیین می کنند  و وجود این شب در این ماه مبارک نعمت و موهبتی الهی بر امت پیامبر گرامی اسلام(ص) است و مقدرات یک سال انسان ها (حیات، مرگ، رزق و…) براساس لیاقت ها و زمینه هایی که خود آنها به وجود آورده اند تعیین می شود و انسان در چنین شبی با تفکر و تدبر می تواند به خود آید و اعمال یک سال خود را ارزیابی کند و با فراهم آوردن زمینه مناسب بهترین سرنوشت را برای خود رقم زند.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *